מה העניין מה זה תוּפּ?
|
פרק זה נועד לפתח את הכושר של התלמידים לדעתהפיק פירושי מילים על־-פי ההקשר הלשוני. מלאכה זו אינה פשוטה. לשם כך התלמיד חייב להפעיל כשרים שכליים: הכללה, הבחנה, מיון, השוואה, היסק, אלימינציה, אנליזה, סינתזה ועוד. (המתעניינים יוכלו לקרוא את מאמרו של ד"ר אברהם כהן בנושא זה בכתב העת של הבלשנות השימושית, גיליון 14).על כן יש לאמן את כל התלמידים, בעיקר את המתקשים, בגילוי פירושי המילים על־-פי ההקשר. הדבר החשוב ביותר הוא לברר עם התלמידים איך מגיעים לפירוש המילה. יש בכך משום שחזור תהליכי חשיבה או חשיבה על חשיבה: מטא־-קוגניציה. התרגול בתחום זה הוא גם הזדמנות טובה לאמן את הלומדים בהכרת חלקי הדיבור: איזה חלק דיבור הוא מילה זו, שאין אנו יודעים את פירושה? שם עצם מוחשי? שם עצם מופשט? תואר השם? פועל? תואר הפועל? |
מתאמנים מִצאוּ את הפּירוּש!
|
מדור זה כולל תרגילים שבהם התלמידים מוזמנים הלמידים להסיק בהדרגה את משמעותן של מילים קשות מתוך קטעים קצרים. |
קוראים ומבינים יש מילים קָשות? אַל דאגה!
|
במדור זה מוצגים לתלמידים שני קטעים שיש בהם הרבה מילים קשות. המטרה היא לנסות ולתפוש את עיקר העלילה גם כאשר הקטע הנקרא רצוף מילים קשות. תרגיל זה אמור לנטוע בתלמידים ביטחון לגשת לטקסטים הקשים, שספרי הלימוד גדושים בהם. |
מסע בין אתרים מילון מקוּון
|
אם התלמידים אינם מצליחים לגלות את משמעות המילה ואם ברצונם לוודא שהתשובה שמצאו היא נכונה, עליהם להיעזר במילון. במדור זה מוזמנים התלמידים לתרגל את השימוש במילון המקוון של גלים (וגם במילון רב־-מילים). על התלמידים לחפש את ההגדרות למילים קשות מהקטעים שהופיעו במדור "קוראים ומבינים" ולהעתיק את ההגדרות לטבלה. |
יצירה אישית מילים דִמיוניוֹת
|
במדור זה מוזמנים התלמידים מוזמנים לבחור מילה דמיונית, לתת לה משמעות ולכתוב קטע קצר, שבעזרתו יוכלו תלמידים אחרים להבין את משמעות המילה. על התלמידים לבדוק עם חבריהם לכיתה שמשמעות המילה אכן מובנת ואז לשלוח אותה לפרסום בגלריה. פעילות זאת נועדה לפתח חשיבה יצירתית ומודעות לשונית. |
אתגר מִילים קָשות בִּמיוּחד
|
במדור ה"אתגר" התלמידים מופנים התלמידים למאמרים מדעיים מתוך כתבי עת מגוונים. התלמידים מתבקשים לבחור מאמר, לאתר בו חמש מילים קשות שהם אינם מבינים למשמעותם, לשער את משמעות המילים לפי ההקשר ואז לבדוק את משמעות המילים בעזרת המילון. יש לעודד את התלמידים לחשוב מה הסיבה להבדלים בין ההשערות שלהם לבין ההגדרות המילוניות (לדוגמה: השערה מוטעית, הקשר דל, פער בין משמעות המילה בקטע לבין ההגדרה המילונית).התלמידים אינם חייבים לקרוא את כל המאמר. |
שעשועי לשון מִי מַכּיר מילים נִרדָפות?
|
אחת הדרכים להעשיר את אוצר המילים של התלמידים היא באמצעות למידה של מילים נרדפות. במדור "שעשועי לשון" מוצע לתלמידים משחק בנוסח "מי רוצה להיות מיליונר?" שנושאו מילים נרדפות. המשחק מבוסס על מאגר עשיר של מילים כך שניתן לשחק אותו מספר רב של פעמים כי המילים שונות בכל פעם. ככל שמתקדמים במשחק כן המילים המוצגות לבפני התלמידים נעשות יותר ויותר קשות. |