גלים חדשות
גלים / רכס יופי של שפה
פרח
מה העניין
מתאמנים
קוראים ומבינים
מסע בין אתרים
יצירה אישית
אתגר!
שעשועי לשון
מדריך למורה
חיפוש
חיפוש
  מִכתב בּקשה
חלק 4 - פרק 2
מילון
קוראים ומבינים
 

מִכתב לה'

 

סיפּוּר עַם של יהוּדֵי אִירָאן – עיבּדה עֲנָת שפּיצן

הָיֹה הָייתה פַּעם מִשפָּחה ענייה מאוד.
כּמה ימים לִפנֵי הפֶּסַח אמרה האישה לִבעלהּ:
"מה יִהיֶה? לֵיל הַסֵדֶר קָרוב ולא נוּכַל לחגוג אותו.
אנחנוּ מִשפָּחה גדולה, יש לנוּ עשׂרה ילדים.
ואֵין לנוּ כֶּסף לִקנות מצות, דגים ויַיִן, שֶיַספּיקוּ לכוּלם לַחג.
אני חושֶשת שהַחג יִהיֶה עצוּב מאוד."
"אַל תִדאגי", אָמַר האיש. "ודאי יִהיֶה סוֹף טוב לַסיפּוּר הזה"

האיש הִתיישֵב וכָתב מִכתב.
למי כָּתב? לה'.
וזו לשון המִכתב:


 

האיש הִכניס את המִכתב לְמעטָפה.
בּצד אחד של המעטָפה רשם את הכּתובת שלו
וּבצד השני כָּתב:

 

המִכתב הגיעַ לַדואר.
הַפּקיד בַּדואר הִבּיט בַּכּתובת שֶעל המעטָפה, הכּתובת לא הָייתה מדוּיֶקת, והוּא לא ידע לאן בּדיוּק יוּכל לִשלוחַ את המִכתב.
לכֵן הֶעביר את המִכתב לִמְנַהֵל הדואר.
המְנַהֵל קרא את הכּתובת על המעטָפה ואמר:
"בֶּאמת קָשֶה לדַעת לאן בּדיוּק לִשלוחַ את המִכתב.
אנסה לִראות מה כָּתוּב בּו."
פָּתח את המעטָפה, קרא את המִכתב.
אסף את כּל העובדים בִּסניף הדואר ואמר לָהם:
"רבּותיי, את הדברים האֵלֶה כּתב איש עני מאוד.
אוּלי נוּכַל לעזור לו. אם כּל אחד מֵהעובדים יִתרום קצת כֶּסף, נִשלח את הכֶּסף לֶעני, וּבעזרת הכֶּסף יוּכל לחגוג גם הוּא את לֵיל הסֵדֶר." "נעזור לו בְרצון!" נעֲנוּ כּל העובדים.

בַּדואר היוּ תִשעה עובדים וּבִכלָלם המְנַהֵל.
כּל עובֵד תרם 100 שקָלִים. כּך אספוּ 900 שקָלִים.
הִכניסוּ את הכֶּסף לַמעטָפה, ושלחוּ אותו לֶעני.

בּאותו לֵיל סֵדֶר הָייתה שִׂמחה גדולה בּבֵיתו של הֶעני, אכלוּ שָׁם ושרוּ והודוּ לה' על הנֵס שֶעשׂה לָהם.

עברה שנה, שוּב הִתקרֵב לֵיל הסֵדֶר.
ושוּב הִתעוררוּ דְאגות בּלִבּהּ של האישה.
"מה יִהיֶה השנה?" שָאֲלה האישה את בַּעלָהּ.
"אֵיך נחגוג עכשיו את לֵיל הסֵדֶר. אַתה חושֵב שֶיִקְרֶה לנוּ עוד נס?"

גם הפַּעם הִתיישֵב הֶעני לִכתוב מִכתב לה'.
הפַּעם כָּתב:

שְאֵלות
 
רמה 1 1. בִּתחילת הסיפּוּר כָּתוּב: "כּמה ימים לִפנֵי הַפֶּסַח אמרה האישה לִבעלהּ:..."
מה אֶפשר לִכתוב בִּמקום המילה "לִבעלהּ"?
 

 
רמה 1 2. האישה אמרה לִבעלהּ, "אני חושֶשת שהַחג יִהיֶה עצוּב מאוד".
מה אֶפשר לִכתוב בִּמקום המילה "חושֶשת"?
 

 
רמה 1 3. בּסיפּוּר מסוּפּר על שְנֵי מִכתְבֵי בּקשה. מִי המועֵן של המִכתבים?
 

 
רמה 1 4. מִי הנִמען של המִכתבים?
 

 
רמה 1 5. מה הָייתה הבּקָשה?
 

 
הנה כּתובתו של האיש:
מִשפָּחה ענייה מאוד
החַרצית 8
קִריית שלום, מיקוּד 97541
יִשׂראֵל
 
רמה 1 6. בּאֵיזֶה רחוב גָר האיש?
 

 
רמה 1 7. בּאֵיזו עִיר גָר האיש?
 

 
רמה 1 8. מי קרא את המִכתב הרִאשון?
 

 
רמה 29. מה עשׂוּ עובְדֵי הדואר כּשֶשמעוּ את סיפּוּרו של הֶעני?
 
רמה 2 10. האיש הֶעני חשב שהכֶּסף נִשלח לו על־יְדֵי...
 

 
רמה 211. מדוּעַ חשב האיש שֶעובְדֵי הדואר גנבוּ מֵאה שְקָלים?
 
רמה 212. כֵּיצד, לדעתכם, הֵגיבוּ עובְדֵי הדואר כּאשר קראוּ את המִכתב השני של האיש?
 
בדיקה בדיקה
הדפסההדפסה
  קדימהאחורה  
חלק רביעי - פרק 2: מה העניין? | מתאמנים | קוראים ומבינים | מסע בין אתרים
יצירה אישית | אתגר! | שעשועי לשון | מדריך למורה
על אודות התכנית | מפת האתר | מדריך למורה
רכס | גלים | סנונית
   
גלים סנונית רכס