גלים חדשות
גלים / רכס יופי של שפה
פרח
מה העניין
מתאמנים
קוראים ומבינים
מסע בין אתרים
יצירה אישית
אתגר!
שעשועי לשון
מדריך למורה
  טִעוּן וְשִׁכְנוּעַ
חלק 3 - פרק 2
מילון
מדריך למורה
 
 
מה העניין
שְׁנֵי יְלָדִים מִתְקוֹטְטִים

תכנית הלימודים החדשה דורשת לאמן את התלמידים בטיעון ובשכנוע. היא מונה אמצעים שונים לכך: ניתוח פרסומת, עצומה, מאמר עמדה ועוד. בתכנית "יופי של שפה!" אנו עוסקים בסוגה זו ובתת־הסוגות שלה במדורג אבל גם באינטנסיביות. מהחלק הרביעי והלאה לכל תת־סוגה הוקצה פרק שלם. אולם גם בחלק שלישי האימון בטיעון זוכה למקום נכבד, ולא רק בפרקים המיוחדים לכך אלא גם לאחר כל טקסט המזמן טיעון והוכחה.
בפרק הזה אנו מרבים בהעמדת דילמות. כל דילמה מחייבת את התלמיד להעלות טענות; בעד או נגד; היה צריך או לא היה צריך?; יאה או לא יאה? וכו'. לדילמה יש ערך מוסף: היא מחנכת להתלבט התלבטות ערכית. אחד מן היתרונות החשובים של דיוני הדילמה הוא שתלמיד קיצוני לכיוון אחד שומע נימוקים בעד הכיוון המנוגד לשלו ולומד לטעון טיעונים שקולים.
במדור "מה העניין?" מוצגת לתלמידים דילמה בסיסית ומוכרת, לצערנו, מחיי היום־יום: האם כאשר שני ילדים מתקוטטים צריך לגשת ולהפריד ביניהם? לפני התלמידים מוצגים טיעונים בעד ונגד. הם מתבקשים להבין את הטיעונים ולחוות את דעתם.

מתאמנים
הוכחות
במדור זה מוצגות כמה טענות. על התלמידים לקבוע האם הטענה נכונה או לא ולסמן את ההוכחות לכך. שימו לב שאפשר לסמן יותר מהוכחה אחת.
קוראים ומבינים
סוסתו של חוסיין
הסיפור "סוסתו של חוסיין" מציע הזדמנות להרחיב את היריעה ולעסוק בנושא השכנים שלנו ובני המיעוטים אזרחי ישראל, בתרבותם ובאורחות חייהם. על הבדווים אפשר לקרוא באתר האינטרנט של האנציקלופדיה ויקיפדיה . באתר "סנונית" יש תערוכה וירטואלית המציגה תצלומים מחיי הבדווים בנגב. 
לדיון: לבדווים תרבות עשירה - דת, ערכים של כבוד, יושר, צדק, הכנסת אורחים, מוזיקה, ריקוד, שירה ועוד.  התרבות מוצגת באמצעות הבול המופיע בסוף הדף – הכלי המוזיקלי מייצג את המוזיקה הבדווית. התרבות הבדווית גם באה לידי ביטוי באמצעות הסיפור – דאגתו של חוסיין לעניים היא סימן מובהק של תרבות.
בשאלות, שמופיעות לאחר הסיפור, מתבקשים התלמידים להציג הוכחות מהטקסט לכל מיני טענות.
מסע בין אתרים
זה רעיון מצוין!
במדור זה מופנים התלמידים לשני סיפורים קצרצרים מאתר "פרשת השבוע" של קרן תל"י ו"גלים". התלמידים צריכים למצוא בסיפורים הוכחות לכמה וכמה טענות. 
יצירה אישית
בעד ונגד
התלמידים מתבקשים לבחור דילמה מרשימת הדילמות (אפשר לבחור גם דילמות אחרות!) ולכתוב טיעונים בעד ונגד. לבסוף התלמידים מתבקשים לחוות את דעתם. הדילמות לקוחות מעולם בית הספר ומחיי היום־יום. 
אתגר
בְּעַד וְנֶגֶד - אֶתְגָּר
גם במדור זה מתבקשים התלמידים להתמודד עם דילמות, אולם אלו דילמות מורכבות יותר המחייבות ידע כללי או קריאה נוספת. 
שעשועי לשון
מִלִּים נִרְדָּפוֹת

במדור המשחקים התלמידים מוזמנים לחבר בין מילים נרדפות, שהופיעו בסיפורים שקראו. בנוסף על כך מתבקשים התלמידים לסדר מילים מתוך הסיפור "סוסתו של חוסיין" על-פי סדר הופעתן במילון.



הדפסההדפסה
  קדימהאחורה  
חלק רביעי - פרק 2: מה העניין? | מתאמנים | קוראים ומבינים | מסע בין אתרים
יצירה אישית | אתגר! | שעשועי לשון | מדריך למורה
על אודות התכנית | מפת האתר | מדריך למורה
רכס | גלים | סנונית
   
גלים סנונית רכס