גלים חדשות
גלים / רכס יופי של שפה
פרח
מה העניין
מתאמנים
קוראים ומבינים
מסע בין אתרים
יצירה אישית
אתגר!
שעשועי לשון
מדריך למורה
  איסוף מידע
חלק 5 - פרק 1
מילון
מדריך למורה
 
 
מה העניין
זיהום אוויר
אימון התלמידים באיסוף מידע, בארגונו, בהצגתו ובהסקת מסקנות ממנו הם מרכיב בתכנית הלימודים בחינוך לשוני. בפרק זה אנו עושים זאת בדרכים רבות ומגוונות. עשייה זו אינה אפשרית בלי הפעלת כשרים שכליים: הכללות, הבחנה, מיון, השוואה, היסק, הבנת קשרים סיבתיים, הערכה ועוד. בפרק זה (ובתכנית כולה) אנו מאמנים את הלומדים בהפעלת כשרים אלו כאשר הם תרים אחר מידע ובשעה שהוא מונח לפניהם.במדור "מה העניין?" מוצג לתלמידים קטע קצר בנושא "זיהום אוויר". התלמידים מתבקשים להפיק מידע מהקטע באמצעות שאלות פשוטות.
מתאמנים
שוברים שיאים
נושאו של מדור זה הוא שיאים בספורט, והוא נועד לתרגל את התלמידים, על קצה המזלג,  במיומנויות שונות של ארגון מידע. בפעילות הראשונה מתבקשים התלמידים למיין עובדות על שחייה ועובדות על ריצה, וכן להציע עובדות נוספות משלהם. פעילות זו מתרגלת מיון של קטעי מידע.בשתי הפעילויות הבאות התלמידים מתבקשים לסדר את המשפטים בפסקה בסדר הנכון. כדי להצליח בפעילות זו על התלמידים לשים לב למילות הקישור ולרצף ההגיוני של העניינים.
קוראים ומבינים
תה ואורז יש בסין
בפעילות "תה ואורז יש בסין..." התלמידים מתנסים בארגון ובסנתזה של קטעי מידע שונים על סין. התלמידים קוראים 14 קטעי מידע שונים ונדרשים למיין אותם על־פי חשיבותם, לזהות קשרים וסתירות לכאורה ביניהם, ולבסוף לכתוב חיבור קצר המבוסס על אותם קטעים.
מסע בין אתרים
תולדות התעופה
במדור זה מופנים התלמידים לכמה דפים באתר "גלים", העוסקים בתולדות התעופה. על התלמידים לארגן את המידע שבטקסט בעזרת טבלה כרונולוגית. 
יצירה אישית
"אומרים ישנה ארץ"
מדור ה"יצירה האישית" ממשיך את הפעילות על ארץ סין. התלמידים מתבקשים לבחור ארץ מרשימה של ארצות, לאסוף על הארץ חמישה קטעי מידע מהאנציקלופדיה ויקיפדיה ולכתוב סיכום המבוסס על קטעים אלו. על התלמידים להבין שעליהם להבחין בין עיקר לטפל, לעבד את המידע שאספו ולכתוב סיכום שמבוסס על המידע אבל מנוסח במילים שלהם. לחלק מהתלמידים זה עשוי להיות אתגר, והם יזדקקו לעזרה. 
אתגר
הַמצאות
במדור ה"אתגר" מוזמנים התלמידים לבחור המצאה כלשהי, לאסוף עליה מידע ממקורות רבים ולכתוב עליה סיכום.
שעשועי לשון
חלקי דיבור
מדור "שעשועי לשון" עוסק הפעם בחלקי הדיבר: שם עצם, תואר, פועל ותואר הפועל. התלמידים מתבקשים למיין את חלקי הדיבר ולהתאים בין שמות לתארים ובין פעלים לתארי הפועל. לקינוח מוצע משחק התאמה בנושא ניבים ופתגמים הנוגעים למידע.


הדפסההדפסה
  קדימהאחורה
חלק רביעי - פרק 2: מה העניין? | מתאמנים | קוראים ומבינים | מסע בין אתרים
יצירה אישית | אתגר! | שעשועי לשון | מדריך למורה
על אודות התכנית | מפת האתר | מדריך למורה
רכס | גלים | סנונית
   
גלים סנונית רכס