גלים חדשות
גלים / רכס יופי של שפה
פרח
מה העניין
מתאמנים
קוראים ומבינים
מסע בין אתרים
יצירה אישית
אתגר!
שעשועי לשון
מדריך למורה
  מִכתב בּקשה
חלק 4 - פרק 2
מילון
מדריך למורה
 
 
מה העניין
שִלחוּ לנוּ בּוּל!
תכנית הלימודים בחינוך לשוני דורשת לאמן תלמידים בכתיבת מכתבי בקשה. על־פי תכנית הלימודים, מכתב בקשה הוא טקסט הפונה לנמען במטרה לשכנעו ולהפעיל אותו באמצעות טיעון. הנמען יכול להיות מוכר או לא־מוכר. לבקשות מטרות שונות: בקשות לקבלת מידע, בקשות לקבלת חפץ, בקשות לקבלת רשות פעולה וכן בקשות לפעולה או להימנעות מפעולה וכד'. המבנה האופייני של מכתב הבקשה יכלול: פנייה, תיאור הבעיה ולפי העניין – תיאור המידע המבוקש, הפעולה או הדבר שנזקקים לו. להרחבה ולמידע נוסף מתכנית הלימודים לחצו כאן.
במדור "מה העניין" מוצג לתלמידים מכתב בקשה פשוט, והתלמידים מתבקשים לזהות בו את המוען, את הנמען ואת הבקשה.
מתאמנים
מי ביקש ממי?

בפעילות זו מתבקשים התלמידים להתאים בקשות לנמענים ומוענים לבקשות.

קוראים ומבינים
מכתב לאלוהים
מדור "קוראים" עוסק בסיפור "מכתב לאלוהים", המבוסס על סיפור־עם של יהודי איראן. בסיפור משעשע ונוגע ללב זה כותב איש עני מכתב בקשה לאלוהים ומקבל תשובה מפתיעה. את הסיפור מלוות שאלות הבנה.
מסע בין אתרים
פתק בכותל

במסורת היהודית נהוג לטמון פתקים ובהם בקשות בין אבני הכותל. כיום כבר לא צריך לגשת לכותל לשם כך וניתן לשלוח את הבקשות גם באמצעות האינטרנט. בפעילות זאת מוצע לתלמידים לכתוב פתק לכותל באמצעות אתר הקרן למורשת הכותל המערבי .  רצוי לעודד את התלמידים לחשוב ברצינות על הבקשות שלהם וכמובן לנסח את הבקשה על־פי הכללים שנלמדו.

יצירה אישית
כִּתבו מכתב בקשה
במדור זה התלמידים מוזמנים לכתוב מכתב בקשה בכוחות עצמם. לתלמידים מוצעים ארבעה נושאים, אולם ניתן גם להציע להם לכתוב על נושאים אחרים. נא ללמד את התלמידים להתאים את הפנייה שלהם לנמען:
למוסדות תהיה פנייה רשמית. למשל:
לכבוד
המפקח על בית הספר
משרד החינוך והתרבות
רחוב _____תל־אביב.
אתגר
מכתב תשובה
במדור האתגר התלמידים מתבקשים לכתוב מכתב תשובה למכתב בקשה שנשלח אליהם.  עליהם לנסות להפעיל את הדמיון ולחשוב על תשובה הגיונית ויצירתית. על מכתב התשובה להיות מנוסח בצורה שתהלום את אופי הפנייה.
שעשועי לשון
עברית – שפה תמציתית
במדור זה מוזמנים התלמידים לתרגל מעבר מפעיל לסביל וכינויי קניין (שייכות).


הדפסההדפסה
  קדימהאחורה
חלק רביעי - פרק 2: מה העניין? | מתאמנים | קוראים ומבינים | מסע בין אתרים
יצירה אישית | אתגר! | שעשועי לשון | מדריך למורה
על אודות התכנית | מפת האתר | מדריך למורה
רכס | גלים | סנונית
   
גלים סנונית רכס